Leonardo Da Vinci (week 2)
π¬ Kringen
π€ Taal
Het derde en vierde heeft herhaald. Wat is een lidwoord, zelfstandig naamwoord, bijvoeglijk naamwoord? Hoe kunnen we het onderwerp vinden in een zin? Welke deeltjes kunnen er nog in een zin voorkomen?
We leerden ook over uiterlijke en innerlijke kenmerken. We speelden 'Wie is het?' door ja/nee-vragen te stellen over het uiterlijk.
π’ Rekenen
3de lj: We zijn terug gestart met het cijferen. Ja hoor, mΓ©t onthouden en ontlenen bij de buren. We losten ook heel wat rekenverhalen op het het strookmodel.
4de lj: We fristen de optellingswip en de aftrekkingshalter op. Ook hier kwamen de vraagstukken aan bod.
We werkten ook met staafdiagrammen. Hierbij gaven de leerlingen zelf les!
Met beide klassen maken we nu ook regelmatig 20 tafelsoefeningen 'op tijd'. Daarvoor zetten we een leuke timer op het digitaal bord. Dit doen we om onze tafels steeds vlotter te kunnen oplossen. Bij de verbetering schrijven de madeliefjes zelf de antwoorden op het bord.
We deden met de hele klasgroep ook een heuse meetopdracht op de speelplaats. We leerden hoe we makkelijk onze klasgenoten kunnen meten met de grote lat. We controleerden ook in de klas of onze metingen wel correct konden zijn. Dus zijn onze resultaten!
Rebeca: 1m21
Ferre: 1m26
Loeka: 1m27
Amber: 1m28
Mathiz: 1m30
Sayfoulla, Barre: 1m31
Flo, Xander, Jules, Tuur, Gust, Lotte, Guillaume en Ilyass: 1m35
Jozefien: 1m38
Ella-June, Sytze, Tiebe, Paulien, Amalia en Storm: 1m40
Wout: 1m45
Hor: 1m55
Eliyah: 1m57
✍️ Spelling
3de lj: We leerden woorden rangschikken volgens het alfabet en pasten de verlengingsregel toe bij woorden op -d/-t en -p/b.
4de lj: We oefenden de woorden met ng en nk. Ook woorden met de lettercombinatie wr-, sj-, -rkt en -rwt hebben we correct leren schrijven.
π Project
De uitvindingen van Da Vinci gingen zelfs zo ver dat hij de mens wilde leren vliegen. We sprongen in de teletijdsmachine en dompelden ons onder in de geschiedenis van de vlieg'tuigen'. Enkele voorbeeldjes:
We leerden over de krachten die ervoor zorgen dat een vliegtuig in de lucht kan blijven. Daar hoort ook een proefje bij.
Vrijdag deden we een kunstzinnige uitstap naar Kortrijk. Een grote dank u wel aan de (groot-)ouders die ons hebben gebracht! π
πΌ️ Muzische opvoeding
Leonardo had een heus tekentalent. Dat probeerden wij uiteraard ook uit!
We schilderden de Mona Lisa in een moderne omgeving. Daarvoor hadden we allemaal ons eigen idee opgegeven zodat we allemaal een uniek meesterstuk maakten.
⛹️ Lichamelijke opvoeding
Gezien de vorige zwemles niet doorging hebben we er deze les een extra leuke les van gemaakt! We doken als dolfijnen... π
π Verjaardagsforum
π Wist-je-datjes
✅ Door de 'drukke en volgeboekte vrijdag'π«£ hebben wij onze agenda niet kunnen invullen. We zullen de schoolagenda maandag met deze taken invullen.
- Indienen taak REKENEN. (voor- en achterkant)
- UITSTAP naar Gent met de trein!
- TURNGERIEF meebrengen.
- Indienen taak SPELLING doen we op vrijdag. Dit is een los blaadje. (voor- en achterkant) Er is telkens al een voorbeeldwoord ingevuld. Op het blaadje staat uit voorzorg 'klaar op donderdag' want ik denk dat de Madeliefjes na de uitstap naar Gent geen zin (of eerder energie) meer zullen hebben in huiswerk... π
✅ Op donderdag 26 september gaan we naar Gent met de trein. We trekken naar het industriemuseum voor een tinkering-workshop en een vrij bezoek aan het museum zelf. We zijn benieuwd!
✅ De chiro is op bezoek geweest om reclame te maken.
πΌ️ PRETTIG WEEKEND πΌ️
Reacties
Een reactie posten